2. Finance a kontrola

Zprůhledníme financování

Všechny smlouvy obce umístíme na Internet.

Podle studií se až 25 % z veřejných rozpočtů vynakládá neúčelně, na nadbytečné výdaje a korupci. Všechny obchodní smlouvy uzavřené obcí musí být ještě před uzavřením vystaveny na internetových stránkách obce v plném znění. Obdobně se budou zveřejňovat i smlouvy podniků a institucí vlastněné obcí. Budeme jednat v duchu zákona o registru smluv, i když tento zákon ještě neplatí. Všichni občané si budou moci zkontrolovat, jak jsou smlouvy s obcí sjednány. Pokud budou smlouvy obsahovat informace, které nelze zveřejnit z důvodu ochrany osobních údajů, budou tyto údaje vymazány a smlouva zveřejněna bez nich. Znemožníme vytváření tajných dodatků ke smlouvám. Slovensko zveřejňováním smluv ušetřilo již miliardy korun, měli bychom s tím začít i my.

Zavedeme transparentní bankovní účty a transparentní účetnictví obce.

Občané dnes nemají šanci zjistit, kolik peněz bylo komu a za co zaplaceno. Chceme, aby obec přešla k využívání transparentních bankovních účtů a otevřeného účetnictví všude tam, kde to zákon dovoluje. Všichni tak budou moci kontrolovat, za co konkrétně se finanční prostředky obce utrácejí. Pro společnosti, ve kterých je většinovým vlastníkem obec, musí platit stejné povinnosti otevřeného hospodaření jako pro obec samotnou.

Všechny veřejné zakázky budou skutečně veřejné.

Celou zadávací dokumentaci zveřejníme dostatečně dlouhou dobu předem na Internetu. Stejným způsobem budou průběžně zveřejňovány i další informace o veřejné zakázce. O výběrovém řízení se tak dozví mnohem více dodavatelů a nestane se, že se do záměrně utajovaného řízení přihlásí jen firma, které dal příslušný úředník vědět. Ve smlouvách musí být sjednáno, že obec neplatí dodatečné náklady nad vysoutěženou cenu.

Podpoříme internetové aukce a další moderní nástroje pro veřejné zakázky.

Výběrová řízení na služby, které nabízí velký počet poskytovatelů, by měla probíhat formou internetové aukce. Obec stanoví nejvyšší cenu, kterou je ochoten zaplatit a způsob zohlednění kvality služeb v aukci. Nabídky dodavatelů budou okamžitě oceněny a zveřejněny. Dojde k urychlení výběrových řízení a každý občan bude mít přehled, kdo a za kolik měl o zakázku zájem. Regionální příslušnost firmy je pouhým parametrem, který může znamenat výhodu v řízení, nikoliv základním výběrovým kritériem, jak je tomu často doposud. Podobným parametrem je i předchozí zkušenost s dodavatelem.

Participativní rozpočet jako cesta k pochopení veřejných financí.

I nadále podporujeme v Písku zřízení Osadních výborů a možnost rozhodovat o veřejných financích společně nad každou oblastí zvlášť. Začlenění vlastního participativní rozpočtu chápeme jako dlouhodobý proces, kdy o části veřejných financích rozhodují obyvatelé města a mají z něho prospěch jak sami obyvatelé, tak i zástupci měst. Studií je prokázáno, že participativní demokracie vede k vyšší ochotě platit daně a tím přispívá k realizaci investic, nad kterými mají lidé přehled.

Budeme hospodařit efektivně

Budeme koordinovat hromadné nákupy vybavení, kde lze dosáhnout množstevních slev.

V případech, kdy je možné nakupovat hromadně za nižší ceny, je potřeba posílit spolupráci mezi jednotlivými odbory úřadu. Portál veřejných zakázek by měl umožnit automatické sdružování podobných poptávek.

Snížíme byrokracii.

Odstraníme přebujelou byrokracii obce, při úřadování chceme naopak lépe využívat nové technologie. Umělé udržování zaměstnanosti najímáním úředníků je neefektivní a ztěžuje podnikání. Dáváme přednost investicím do rekvalifikace.

Vyrovnáme rozpočty

Prosazujeme vyrovnaný obecní rozpočet.

Nemáme právo zadlužovat naše děti a přivést obec do vleklých finančních problémů. Obec by si měla tvořit rezervu pro nenadálé situace a plánování větších investic důležitých pro další rozvoj obecních částí. Schodkový rozpočet je možný jen výjimečně (např. v případě náhlého výpadku příjmů v důsledku hospodářské krize nebo přírodní katastrofy). Obec však musí být vždy schopna tento schodek splatit během několika málo let.

Vedení hospodářské odpovědnosti.

Vedení obecního rozpočtu je odlišné od vedení firmy nebo rozpočtu rodinného, i přes to má společné 2 zásadní body – bod odpovědnosti a dlouhodobosti. Jsme pro zavedení politické odpovědnosti u veřejných zakázek a zveřejnění podepsaných smluv s konkrétními osobami. V neposlední řadě chceme upozornit, že s realizací nové stavby nebo investice vznikají i následné každoroční náklady na správu objektu, platy i opravy. Tyto mandatorní náklady musí být předem známy a diskutovány, jak zatíží každoroční rozpočet města Písku i měst okolních.

Povedeme úřady k úspornému hospodaření.

Úředníci jsou v dnešním systému přidělování obecních či státních peněz nuceni vyčerpat celou přidělenou částku, jinak jsou často svým nadřízeným potrestáni, protože zbytek nevyčerpaných peněz se vrací. Tento systém je podle nás špatný. Příslušné odbory obce by měly dostat finance na určitý projekt a nevyčerpané peníze na konci roku převést do rezervního fondu. Úřady si tímto způsobem mohou samy ušetřit na vlastní dílčí investiční akce (například vybavení, klimatizace apod.).

Dohlédneme na kvalitní veřejné služby

Veřejné služby tu nejsou pro zisk, ale v zájmu občanů.

Poskytování kvalitních veřejných služeb je hlavním cílem územní samosprávy. Šetření, které má za důsledek zavírání místních škol, pošt, knihoven či zanedbání silnic a jiné infrastruktury, chápeme jako důsledek špatného hospodaření. Námi navrhované otevřené hospodaření přinese úspory, které umožní dlouhodobě dotovat i neziskové, přitom prospěšné služby a jejich rozvoj.

O příjmech a výdajích města budeme přehledně informovat pomocí rozklikávacího rozpočtu.

Moderní věk vystihuje obrovské množství informací, a proto je potřeba hledat cesty, jak těmto informacím co nejsnadněji porozumět. Přehledná grafická prezentace rozpočtu je naší povinností vůči občanům, a proto budeme rozpočty poskytovat v otevřeném formátu na webu.